reserveer hier

      

 

 

 

     

        

 

 

 

 

NIEUWS

Film over het Station Deventer nu te zien

De film Station Deventer 'Het station dat altijd open gaat, maar nooit geopend werd' is twee maanden lang te zien geweest in filmtheater MIMIK. Nu is de film via een link hier te bekijken. De film werd door filmmaker Paul van Agten gemaakt in opdracht van de SIED.

Bekijk de trailer (2.15 min): TRAILER

Bekijk de film (61,59 min): FILM STATION DEVENTER

Weer een stationsrestauratie terug

 In 2011 werd de restauratie gesloten en kwam er een kleine Kiosk voor terug. Maar op 19 december 2023 is er weer een restauratie terug in de vorm van 'Stationshuiskamer'. De voormalige wachtkamer Eerste en Tweede Klasse kreeg een flinke opknapbeurt. De oude historische elementen en de tekeningen van Jan Feith passen goed bij de trendy inrichting. De vitrines worden door de SIED gevuld met oude spoormaterialen, zoals petten, spoorfluitje en spoorwegboekje. Ook wordt de Stationshuiskamer voorzien van historische foto's van het station door de SIED. Verder kreeg het prachtige ministation (schaal 1:87) van de MSCD (ModelSpoorClub Deventer) een plek naast het buffet. Dit kartonnen station werd gebouwd door Arend Schaaf. Het stationsplein werd aangelegd door Theo Arends. Op 7 maart 2024 werd de stationshuiskamer officieel geopend.

Stationshuiskamer

De nieuwe stationsrestauratie: Stationshuiskamer.

Vitrine1

De vitrines met spoormaterialen samengesteld door de SIED.

Ministation MSCD

Het kartonnen station van de MSCD (ModelSpoorClub Deventer).

Stationsgedicht in stationshal

Op 14 februari 2024 werd in de stationshal het stationsgedicht van Jos Paardekooper opgehangen. Het gedicht wordt door Jos voorgelezen in de film over het station Deventer.

Poster gedicht

Onderzoek naar geschiedenis van de stoomtrams in Deventer en omgeving

In 2021 is door Arno Dijkhof een onderzoek gestart naar de geschiedenis van de stoomtrams in Deventer en omgeving in de periode 1885-1945. De bedoeling is om ook dit stukje railgeschiedenis in kaart te brengen. Bij het woord ‘tram’ wordt meestal gedacht aan de elektrische trams die in Amsterdam of Den Haag rijden. Eens was dat anders. Eind 19e eeuw ontstonden overal stoomtramlijnen waarmee het platteland werd voorzien van vervoer. Voor een gewone treinverbinding waren de gebieden veelal te dun bevolkt en de tramlijn was veel goedkoper om aan te leggen. De rails werd in of naast de wegen aangelegd. Er bestonden nog geen auto’s en bussen. Een fiets konden de meeste mensen zich niet veroorloven. De stoomtram was destijds meestal de snelste manier om ergens naar toe te reizen.

In 1885 werd de stoomtramverbinding Deventer-Borculo geopend door de Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Maatschappij (GOSM). De route liep via Epse, Harfsen, Laren, Lochem en Bachem. De lengte van de lijn bedroeg 32 kilometer en de spoorwijdte was met 1067mm smaller dan die van de spoorwegen (1435mm). Het tramstation in Deventer kwam aan het Pothoofd. Later werd dit station vervangen door een nieuwe tramstation (1926) aan de Zutphenselaan die nog steeds bestaat. Buurt- en Speeltuinvereniging Wijk 16 is er al jaren in gevestigd. Helaas lukte het de GOSM niet om de verbinding naar het station in Deventer door te trekken. Een tijdlang werd er met behulp van een paardetram tussen het Pothoofd en het station een verbinding dwars door de binnenstad geëxploiteerd.

Deventer GOSM loc 9 1932

Foto: GOSM locomotief 9 'Deventer' , Zutphenseweg Deventer (1932), verzameling Arend Zantinge

De reis van Deventer naar Borculo duurde destijds 140 minuten, maar in 1907 kon er sneller worden gereden: 92 minuten. De huidige busverbinding doet er gemiddeld 60 minuten over. De tramlijn werd vooral gebruikt om uit de regio naar de Deventer markten te reizen en de Deventenaren reisden graag als uitstapje naar de prachtige natuur van Epse, Harfsen, Laren en Lochem. Er waren onderweg diverse haltes meestal bij een zogenaamde uitspanning, waar je iets kon eten en drinken en een wandeling kon maken. Op de zondagen waren er voordelige reistarieven en daar werd veel gebruik van gemaakt. De GOSM verdiende het meest aan het goederenvervoer. Er werd onder andere veel steenkolen, granen, meel, meststoffen, stenen, hout en zand vervoerd.

In de Eerste Wereldoorlog ontstonden bij alle spoorbedrijven grote financiële moeilijkheden vanwege de stijgende kosten voor materieel, brandstoffen en personeel. Het vervoer nam sterk af in deze periode. De overheid moest de GOSM financieel ondersteunen en dat is vanaf 1918 zo gebleven. In de jaren twintig was er wel een flinke opleving van het tramvervoer, maar dat bleek niet rendabel te krijgen. De concurrentie van de autobus, vrachtauto, personenauto en fiets werd in korte tijd heel groot. In 1931 werd bijna het gehele personenvervoer gestaakt en vervangen door een autobusdienst. Ook werd de GOSM opgenomen in de overkoepelende bekende Geldersche Tramwegen (GTW). De economische crisis en dan ook nog de Tweede Wereldoorlog waren erg ongunstig voor de exploitatie van de tramlijn. De vernielingen in de oorlog leidde er mede toe dat de lijn na de oorlog niet meer werd hervat. De rails werd in 1948 opgebroken.

Levensgrote afbeelding in wachtkamer derde klasse

Op 6 maart 2020 is een levengrote afbeelding van het interieur van de wachtkamer eerste- en tweede klasse uit de jaren twintig aangebracht in de wachtkamer derde klasse. De foto is beschikbaar gesteld door Willy Hoogstraten.

Poster wachtkamer 3

Foto: 17 maart 2020 Arno Dijkhof

Nieuwe stationsklok

Op 2 november 2017 werd een nieuwe stationsklok geplaatst boven de hoofdingang van het station. Deze retroklok is gebasseerd op de oorspronkelijke stationsklok uit 1920, die decennia geleden werd vervangen door een veel kleinere standaardklok.

Klok station

De klok boven de hoofdingang van het station.    Foto: Arno Dijkhof

 

Copyrights © Arno Dijkhof All Rights Reserved, developed and powered by KCCIM.NL/KCCWEB.NL.