Over het boek station Deventer

In dit boek wordt ruim honderdvijftig jaar Deventer spoorweggeschiedenis behandeld en in het bijzonder het stationsgebouw. Het gebouw bestaat in 2020 honderd jaar. Het boek bevat prachtige historische foto’s, sporenplannen, ontwerptekeningen en collages van onder andere stationsgebouwen, viaducten, perrons, wachtkamers en specifieke details. In 1865 reed de eerste stoomtrein Deventer binnen. Het toenmalige station Staatsspoor lag net buiten de vestingwallen op dezelfde plek als het huidige station. In 1888 kwam er nog een station bij, maar dan van de concurrerende Hollandse Spoorweg Maatschappij. Deventer werd een belangrijk spoorwegknooppunt met kruisende spoorlijnen vanuit alle vier de windrichtingen. De toename van het spoorverkeer leidde al snel tot de wens voor één groot gezamenlijk station. Het besluitvormingsproces was zeer moeizaam en uiteindelijk startte in 1914 de aanleg. De werkzaamheden ondervonden vertraging vanwege de moeilijke omstandigheden tijdens de mobilisatieperiode in de Eerste Wereldoorlog. De architect ontwierp een stationsgebouw dat goed past bij de parkachtige omgeving. In 1920 werd het station in gebruik genomen en groeide het uit tot één van de bekendste gebouwen van de stad. Opvallend is dat het station zo goed bewaard is gebleven en zijn functie heeft behouden. Sinds 1999 is het gebouw een Rijksmonument en vinden er regelmatig restauraties plaats om de monumentale allure van vroeger te herstellen en te versterken.

H6 16 Stationsgebouw Deventer jaren 80

Station Deventer midden jaren tachtig.    Foto: Wim van den Bos

 

Copyrights © Arno Dijkhof All Rights Reserved, developed and powered by KCCIM.NL/KCCWEB.NL.